• :9,091
  • :5,822,677
رفع گرفتگی بینی نوزادان با چند روش ساده خانگی

رفع گرفتگی بینی نوزادان با چند روش ساده خانگی

احتقان یا گرفتگی بینی کودکان زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های پوششی بینی متورم شوند. این مشکل ممکن است شامل ترشحات بینی یا آبریزش بینی باشد. اگر مخاط اضافی در پشت گلو هم وجود داشته باشد، ممکن است باعث سرفه یا گلودرد شود.

روش های طبیعی برای برطرف کردن گرفتگی بینی در کودکان

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر گرفتگی بینی کودکان رخ دهد، چه کاری باید انجام دهید؟ ایا گرفتگی بینی نوزاد خطرناک است؟ علت گرفتگی بینی کودکان در شب چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد گرفتگی بینی کودکان صحبت کنیم و به همه این سؤالات پاسخ دهیم. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید در زمان گرفتگی بینی نوزاد خود چه کاری باید انجام دهید، با ما همراه باشید.

علت گرفتگی بینی نوزاد چیست؟

علت گرفتگی بینی کودکان یا آبریزش بینی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

سرماخوردگی

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/گرفتگی بینی'>گرفتگی بینی</a> کودکان و نوزادان

آلرژی: آلرژی ممکن است باعث خارش و آبریزش چشم و بینی شود و معمولاً تب ایجاد نمی‌کند.

آنفولانزا: آنفولانزا علائمی‌شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند، اگرچه علائم آن شدیدتر بوده و ممکن است کودک برای چند روز بسیار بیمار باشد.

عفونت‌های باکتریایی: عفونت سینوسی باکتریایی می‌تواند باعث احتقان شود. این مشکل ممکن است بعد از سرماخوردگی اتفاق بیفتد.

ناهنجاری های ساختاری: گاهی اوقات، کودک در ساختار دستگاه تنفسی خود مشکل دارد. ممکن است سپتوم منحرف یا آدنوئید بزرگ شده داشته باشد. اگر کودک شما همیشه دچار گرفتگی بینی است، باید به دکتر جراح بینی کودکان مراجعه کنید.

احتقان بینی معمولاً در عرض یک هفته خود به خود از بین می‌رود؛ اما می‌توانید از روش‌های  درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان جهت بهبودی سریع‌تر استفاده کنید.

علت گرفتگی بینی کودکان در شب

ممکن است تعجب کنید که چرا گرفتگی بینی فرزندتان در شب بدتر می‌شود. وقتی کودک شما در شب دراز می‌کشد، مخاط ممکن است همیشه به درستی تخلیه نشود و هنگامی‌که مخاط جمع می‌شود، احتقان بینی می‌تواند بدتر به نظر برسد.

یکی از روش‌های آسان برای درمان گرفتگی بینی هنگام خواب در کودکان این است که یکی دو بالش اضافه زیر سر کودک خود قرار دهید و سر او را بالا بیاورید. خوابیدن به حالت زاویه دار به تخلیه بهتر مخاط کمک می‌کند. با این کار خودتان مشاهده خواهید کرد که چطور فرزندتان راحت می‌خوابد و گرفتگی بینی، کودک شما را اذیت نمی‌کند.

پیشگیری از گرفتگی بینی کودکان

یکی از مهم‌ترین علت گرفتگی بینی کودکان، سرماخوردگی است. بدین ترتیب، برای جلوگیری از گرفتگی بینی کودکان، باید مراقب باشید که او سرما نخورد. بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌ها، رعایت بهداشت است. این کار برای کودکان نوپا دشوار است، به خصوص در مهدکودک‌ها؛ جایی که آن‌ها تماس نزدیک با سایر کودکان دارند.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک، شستن مرتب دست‌ها است. همچنین باید همواره سطوح پرکاربرد مانند دستگیره درها، میزهای کانتر، دستگیره یخچال و فلاش توالت را ضدعفونی کنید. با این کار از سرماخوردگی و ابتلا به هر ویروسی تا جای ممکن، پیشگیری می‌کنید و بنابراین گرفتگی بینی هم رخ نخواهد داد.

چه چیزی برای گرفتگی بینی کودکان خوب است؟

جهت رفع گرفتگی بینی کودکان می‌توانید از داروها و روش‌های درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان استفاده کنید که در ادامه این روش‌ها را شرح خواهیم داد:

داروی گرفتگی بینی کودکان

شما نباید به کودکان نوپا داروهای ضداحتقان OTC بدهید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که از داروهای ضداحتقان برای گرفتگی بینی در کودکان زیر دو سال استفاده نکنید و برای کودکان زیر ۱۸ سال از داروهای ضداحتقان حاوی کدئین یا هیدروکودون استفاده نکنید.

ضداحتقان‌ها برای کودکان زیر ۴ سال فواید کمی‌دارند یا هیچ فایده‌ای ندارند و ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند.

برای درمان گرفتگی بینی در کودکان زیر یک سال می‌توانید با مشورت پزشک از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند سرماخوردگی را درمان کنند، اما می‌توانند سایر عفونت‌هایی که باعث احتقان می‌شوند، مانند عفونت سینوسی را بهبود می‌دهند.

سرماخوردگی در کودکان نوپا ممکن است در چند روز بهبود یابد و احتقان طولانی‌تر شود. اگر علائم کودک بدتر شد، تب کرد یا احتقان بهبود نیافت، برای درمان به دکتر گرفتگی بینی کودکان مراجعه کنید.

مسکن‌های OTC، مانند استامینوفن و ایبوپروفن، احتقان را تسکین نمی‌دهند، اما به علائم دیگر، مانند درد ناشی از احتقان یا تب کمک می‌کنند. قبل از استفاده از این داروها برای گرفتگی بینی در کودکان زیر یک سال با پزشک مشورت کنید.

طبق گفته آکادمی‌اطفال آمریکا (AAP)، در بیشتر موارد، ایبوپروفن برای کودکان بالای ۶ ماه و استامینوفن برای کودکان در تمام سنین بی خطر است.

شربت سیتریزین برای گرفتگی بینی کودکان هم می‌تواند مؤثر باشد؛ اما از شربت برای گرفتگی بینی کودکان بدون تجویز پزشک برای درمان گرفتگی بینی در کودکان زیر دو سال استفاده نشود.

همچنین می‌توانید از قطره گرفتگی بینی کودکان استفاده کنید؛ اما از این قطره‌ها با تجویز پزشک استفاده کنید.

درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان

برای درمان گرفتگی بینی کودکان در خانه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. حمام آب گرم

یک اتاق گرم و بخاردار می‌تواند به شل شدن مخاط کمک کرده و تنفس کودک را آسان‌تر کند. سعی کنید قبل از خواب، کودک را به حمام آب گرم ببرید. در حمام درب را ببندید و آب را گرم کنید تا بخار در حمام پر شود. البته حواستان باشد بخار به قدری زیاد نباشد که تنفس کودک را دشوار کند.

۲. دستگاه بخور سرد برای باز شدن بینی

یک دستگاه بخور، به خصوص بخور سرد، هوا را مرطوب نگه می‌دارد. این کار می‌تواند به کاهش سرفه خشک کمک کند و ممکن است علت گرفتگی بینی کودکان در شب را کاهش دهد. بدین ترتیب، سعی کنید یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک قرار دهید.

حواستان باشد که کودک را با دستگاه بخور سرد تنها نگذارید و با آن به عنوان یک اسباب بازی رفتار نکند. دستگاه بخور سرد را تمیز نگه دارید، زیرا باکتری می‌تواند به راحتی در فضاهای مرطوب رشد کند.

۳. استفاده از عسل برای باز شدن راه بینی

مصرف عسل به عنوان یک روش درمان گرفتگی بینی کودکان در خانه می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای این کار می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با شیر مخلوط کرده و به کودک بدهید.

۴. بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان

اسپری بینی نمکی می‌تواند به تسکین بینی تحریک‌شده کمک کنند. همچنین این اسپری‌ها ممکن است به شل شدن مخاط غلیظ کمک کنند. اکثر داروخانه‌ها اسپری‌های بدون نسخه را می‌فروشند.

این اسپری را باید به آرامی ‌داخل بینی کودک اسپری کنید یا به کودک نشان دهید که چگونه این کار را خودش انجام دهد.

۵. سوپ مرغ گرم برای کیپ شدن بینی کودک

سوپ مرغ گرم، چیزی بیش از یک درمان مردمی ‌است. سوپ مرغ گرم ممکن است با کاهش التهاب، احتقان را کاهش دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سوپ مرغ ممکن است التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد که می‌تواند علائم احتقان ناشی از سرماخوردگی را از بین ببرد. علاوه بر این، سوپ مرغ گرم می‌تواند به کودک کمک کند تا هیدراته بماند.

۶. مایعات فراوان و گرم

آب و سایر مایعات ممکن است به رقیق شدن مخاط کمک کنند و گرفتگی بینی و سرفه‌کردن را بهبود بخشند. اگر کودک تب داشته باشد، مایعات می‌توانند از کم‌آبی بدن جلوگیری کنند. وقتی کودک بیمار است به او آب فراوان بدهید.

۷. تغییر وضعیت خوابیدن

احتقان بینی اغلب در شب تشدید می‌شود. یکی از دلایل این است که وقتی فرد دراز کشیده است، سینوس‌ها به راحتی تخلیه نمی‌شوند. برای درمان گرفتگی بینی هنگام خواب در کودکان می‌توانید یکی دو بالش اضافه زیر سر کودک بگذارید تا سر او بالا بیاید و راحت بخوابد.

۸. روغن اکالیپتوس

یکی از روش‌های درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان، استفاده از روغن اکالیپتوس است. می‌توانید مقداری روغن اکالیپتوس را روی یک دستمال بمالید و آن را در نزدیکی بینی کودک خود قرار دهید. کودک با استنشاق روغن اکالیپتوس، احساس بهتری خواهد داشت و این کار به بهبود گرفتگی بینی کمک می‌کند.

۹. لیمو را فراموش نکنید

می‌توانید یک لیموی تازه را داخل آب گرم یا چای بچکانید و آن را به کودک خود بدهید تا میل کند. لیمو می‌تواند تأثیر شگفت انگیزی در درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان داشته باشد.

۱۰. استفاده از زنجبیل

می‌توانید برای درمان گرفتگی بینی کودکان از زنجبیل استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری زنجبیل را داخل یک لیوان آب گرم یا چای حل کنید و به کودک خود بدهید تا میل کند. همچنین می‌توانید زنجبیل را با آبلیمو و عسل هم ترکیب کنید که معجونی فوق العاده برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی است. البته توجه داشته باشید که اگر کودک شما تب دارد، نباید به او زنجبیل بدهید، زیرا زنجبیل طبع گرمی دارد و می‌تواند تب را بدتر کند.

۱۱. آب گوجه فرنگی

گرجه فرنگی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن گزینه‌ای ایده آل است و می‌تواند سینوس‌‌ها را باز کند و التهاب رگ‌ها را کاهش دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرزند شما یکی از نشانه‌های زیر را دارد، باید به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید:

گرفتگی بینی همراه با تورم پیشانی، چشم‌ها، کنار بینی یا گونه، یا با تاری دید.

گلودرد یا لکه‌های سفید یا زرد روی لوزه‌ها یا سایر قسمت‌های گلو.

ترشحات بینی که بوی بدی دارد، فقط از یک سوراخ بینی می‌آید یا رنگی غیر از سفید یا زرد دارد.

سرفه‌ای که بیش از ۱۰ روز طول بکشد یا مخاط سبز مایل به زرد یا خاکستری تولید کند.

علائمی‌که بیش از ۳ هفته طول بکشد

ترشحات بینی همراه با تب

سؤالات متداول درباره گرفتگی بینی کودکان

۱. آیا می‌توان از گرفتگی بینی در کودکان جلوگیری کرد؟

در برخی شرایط که احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی و ابتلا به برخی ویروس‌های فصلی است، می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها و در نتیجه گرفتگی بینی جلوگیری کرد.

۲. آیا گرفتگی بینی در کودکان خطرناک است؟

اگر احتقان بینی کودک با تب، مشکلات تنفسی، مشکلات غذا خوردن یا عصبی بودن کودک همراه باشد، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند خطرناک باشد.

۳. آیا گیاه درمانی می‌تواند برای رفع گرفتگی بینی در کودکان مؤثر باشد؟

مصرف چایی گیاهان مختلف مانند بابونه، نعناع و تمشک، زنجبیل و رزماری می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد احتقان بینی نوزادان و کودکان در اختیار شما قرار دهیم تا اگر کودک شما هم دچار این مشکل شد، بدانید که چه کاری باید انجام دهید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید گرفتگی بینی نوزاد خود را در خانه رفع کنید و نیازی به مراجعه پزشک نباشد.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 30 ارديبهشت 1403